בראש השנה הזה החלטתי על תבשיל אחד מרכזי שילווה במנות עם הרבה ירק וצבע. יש כמובן גם מנת דגים וקינוח אפרסקים ביין אדום.
מנת האוסובוקו בתנור (אפשר גם עם כתף טלה) קלה יחסית להכנה, מהירה ומלווה בסמלי החג: תפוחים ותמרים. התוצאה: תבשיל מענג, טיפה מתקתק ומרשים מאוד.
לצדם הוספתי סלט נבטים צבעוני, לוביה ירוקה ודלעת יפנית, גם היא בתנור. למנת הדג צירפתי תפוחי אדמה פרוסים דק־דק שמוסיפים עניין למנה ומקבלים את המיצים של הדג הממולא בפלחי לימון ותפוז מפולטים.
המנות כולן קלות ומהירות להכנה, מי אמר שצריך לעמוד שעות במטבח ולבשל? הארוחה הזאת היא ההוכחה שאפשר להכין ארוחת חג מרגשת ומרשימה בקלות. שנה טובה!
אוסובוקו טלה בתפוחים ותמרים (בתנור) החומרים: 3 יחידות אוסובוקו — עדיף עטוף ברשת
אפשרות נוספת: כתף טלה
1 ק"ג בצלי שאלוט קלופים 10־8 תפוחים מהזן תפוח־אגס / אפשר גם תפוחי גרנד סמיט או אגסים 2־1 אשכולי תמרים צהובים 1 כוס יין לבן או מוסקט או חצי יבש פלפל שחור גרוס לפי הטעם מלח ים גס לפי הטעם שליש כוס שמן זית חופן תימין לימוני 8-10 שיני שום כוס מים רותחים
אופן ההכנה: צורבים וסוגרים את נתחי הבשר בשמן זית מכל הכיוונים. מפלפלים וממליחים. מוציאים ומניחים בצד.
מטגנים את השום והשאלוטים עד שהם משחימים קלות. מוסיפים את התפוחים, התמרים והתימין עד שהם משחימים קלות. מוסיפים יין ומעט מים רותחים. מחזירים את הבשר ומביאים לרתיחה של כרבע שעה. מדי פעם יוצקים מהרוטב על הבשר ועל התפוחים.
5 צפייה בגלריה
תבשיל אוסובוקו טלה עם תפוחים ותמרים. צילום: ריאן
תבשיל אוסובוקו טלה עם תפוחים ותמרים. צילום: ריאן
תבשיל אוסובוקו טלה עם תפוחים ותמרים. צילום: ריאן
משמנים תבנית גדולה בשמן זית, מניחים בה את תערובת הבשר והתפוחים ומכסים בנייר כסף. מעבירים לתנור שחומם מראש ל־200 מעלות למשך חצי שעה. מנמיכים ל־160 מעלות ומסירים את נייר הכסף. ממשיכים באפייה חצי שעה נוספת. מנמיכים ל־140 מעלות ומבשלים עוד 45 דקות.
5 צפייה בגלריה
דגים בתנור של פיני לוי. צילום: ריאן
דגים בתנור של פיני לוי. צילום: ריאן
דגים בתנור של פיני לוי. צילום: ריאן
דגים בתנור
החומרים:
2 לוקוסים נאים, טריים ונקיים 10־8 תפוחי אדמה קלופים ופרוסים דק בעזרת מנדולינה או קולפן מיוחד או בסכין 3־2 כרישות שטופות 10 שיני שום חופן תימין לימוני פלחי תפוז מפולטים פלחי ליים מפולטים 1 כוס יין חצי יבש או מוסקט שליש כוס שמן זית לשימון הדג, התבנית ותפוחי האדמה מלח אטלנטי ופלפל שחור לפי הטעם
אופן ההכנה: חורצים פסים לאורך ולרוחב הדג, הסכין משופעת כלפי פנים, ומורחים בשמן זית. בין החריצים מניחים חלק מפלחי התפוז והליים. מתבלים במלח ובפלפל. את שיני השום, התימין ופלחי הליים והתפוז הנותרים מכניסים לתוך הדג. אפשרות: להוסיף כף חמאה למילוי הדג.
מרפדים תבנית בנייר כסף. מסדרים את תפוחי האדמה ומעליהם את פרוסות הכרישה. מניחים את שני הדגים. יוצקים כוס יין לבן ושמן זית. סוגרים היטב ומכניסים לתנור שחומם מראש ל־190 מעלות לכ־35 דקות. מסירים את נייר הכסף, מנמיכים ל־160 מעלות לעוד כחצי שעה. לבסוף בודקים בעדינות אם הבשר נפרד מהעצם.
סלט נבטים החומרים: לקט של כמה סוגי נבטים לקט של כמה סוגי חסה, עולש פלחי תפוז מפולטים גרגירי רימון אפשרות: מעט צ'ילי, לא חובה
חומרים לרוטב: 3 כפות דבש 2 כפות סויה 1 כף שמן שומשום גרידה של קליפת תפוז 1/2 כוס מיץ תפוזים סחוט 2-3 כפות חומץ מירין מיץ מ־1/2 ליים 3 כפות שמן זית אפשרות: 2-3 שיני שום כתושות, לא חובה
אופן ההכנה: מניחים את כל מרכיבי הסלט בקערה גדולה. מערבבים את כל חומרי הרוטב בצנצנת. אפשר להכין מראש ולצקת את הרוטב ממש לפני ההגשה.
5 צפייה בגלריה
דלעת יפנית צרובה ולוביה בשמן זית. צילום: ריאן
דלעת יפנית צרובה ולוביה בשמן זית. צילום: ריאן
דלעת יפנית צרובה ולוביה בשמן זית. צילום: ריאן
דלעת יפנית צרובה החומרים: 4 דלועים יפניות 1/2 כוס שמן זית 1/4 כוס שומשום קלוי מלח אטלנטי ופלפל שחור לפי הטעם
אופן ההכנה: פורסים את הדלועים לפרוסות עבות ויפות. מניחים בתבנית מעל נייר אפייה. יוצקים מעל את שמן הזית. ממליחים ומפלפלים. מכניסים לתנור שחומם מראש ל־200 מעלות לכ־20 דקות, עד שהפלחים צרובים בצורה נאה, אבל לא מיובשים ושחומים. בעת ההגשה מפזרים שומשום קלוי.
לוביה בשום ושמן זית החומרים: 1 ק"ג לוביה ירוקה טרייה, נקייה מקצוות 1 ליטר מי מלח רותחים 1/4 כוס שמן זית 3 שיני שום מיץ מליים שלם מלח ופלפל לפי הטעם
אופן ההכנה: שוטפים את הלוביה וחולטים אותה במי מלח רותחים ארבע־חמש דקות. מסננים ומעבירים למחבת חמה ובה שמן זית ושיני שום. מקפיצים כחמש עד שבע דקות ובתוך כך מערבבים. מוסיפים מלח ופלפל, ולקראת הסוף סוחטים מיץ מליים שלם או לפי הטעם.
5 צפייה בגלריה
אפרסקים ביין אדום. צילום: ריאן
אפרסקים ביין אדום. צילום: ריאן
אפרסקים ביין אדום. צילום: ריאן
אפרסקים ביין אדום החומרים: בקבוק יין אדום איכותי 5־4 אפרסקים הכי טובים שיש 3 כפות סוכר תוכן מ־1/2 תרמיל וניל
אופן ההכנה: מגלענים את האפרסקים ופורסים לפלחים יפים (אפשר להסיר קליפה). מעבירים לקערה, מוסיפים יין אדום, סוכר ותוכן תרמיל וניל ומערבבים עד המסת הסוכר. מניחים בצד כחצי שעה עד שעה. סוד המנה הזאת באיכות החומרים ובדיוק. חשוב להכין אותה ממש סמוך לארוחה, לתת את הזמן הנכון ואז קורה הנס, תמצית הטעמים משובחת.