פסטיבל "מספרי סיפורים", בניהולו האמנותי של יוסי אלפי, הפך במרוצת השנים לאירוע תרבותי לאומי בו מתכנסים אנשי מפתח מכלל התחומים והחלקים בחברה הישראלית, ובחול המועד סוכות יחגוג הפסטיבל חצי יובל.
האירוע הפותח יצדיע לכוחות המגן, מימי הנוטרים, חברי ההגנה, האצ"ל, הלח"י והפלמ"ח ועד להקמת צה"ל. באירוע ישתתפו חה"כ ציפי לבני – ביתו של קצין המבצעים של האצ"ל איתן לבני, יאיר אסיסקוביץ' מהאצ"ל; יאיר שטרן, בנו של מפקד הלח"י אברהם שטרן - "יאיר" ולוחמת הלח"י יעל בן דב; אלי שלוש, שלמה גזית, שייקה גביש וישראל ויסלר (פוצ'ו) ייצגו את ההגנה ועוד.
3 צפייה בגלריה
יוסי אלפי. צילום: ג'ואי כהן
יוסי אלפי. צילום: ג'ואי כהן
יוסי אלפי. צילום: ג'ואי כהן
עוד בערב הפתיחה, הצדעה לעיר המארחת גבעתיים, שמציינת 95 שנים להקמתה ו-20 שנים לתיאטרון גבעתיים, ביתו של הפסטיבל. אנשי גבעתיים - ראש העיר רן קוניק, ד"ר יצחק נוי, בן עמי פיינגולד, רון בן ישי, כרמלה מנשה, אלי גורנשטיין ומירי אלוני ממשפחת קוזלובסקי הוותיקה יספרו על העיר בה קמו הנוער העובד והלומד, משק הפועלות, הסליקים של ההגנה ושתי הגבעות בהן נארג המרקם החברתי הישראלי על כל גווניו, עדותיו ודעותיו.
פסטיבל מספרי סיפורים יצדיע לראש המוסד לשעבר, מאיר דגן ז"ל, באירוע סיפורי מוסד בו יתכנסו ויספרו ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אלוף במיל. עמירם לוין, ד"ר רונן ברגמן, סגן ראש המוסד לשעבר רם בן ברק, נועה דגן, דוד מידן, סימה שיין וחברים קרובים אחרים.
הפסטיבל יקיים שני אירועים מיוחדים בשיתוף "ידיעות אחרונות": מפגש פסגה של הכתבים המדיניים, שנחשפים ורואים דברים שלאף אזרח אחר אין אפשרות לראותם בין ראשי הממשלה, השרים וחברי הכנסת. שמעון שיפר, איתן הבר, נחמה דואק, מרב בטיטו, שלמה נקדימון, בן דרור ימיני ועמיחי אתאלי יספרו על הסיפורים המעניינים שלבסוף לא הגיעו לעיתון. באירוע נוסף, יספרו כתבי הפלילים של העיתון לדורותיו: בוקי נאה, יחזקאל אדירם, אתי אברמוב, עודד שלום ואלי סניור, על המצב שלא יאמנו שהם חווים במגע עם גרעיני הפשע והעבריינות והשינויים שעבר העולם התחתון. הנחות מיוחדות יוצעו למנויי העיתון.
פסטיבל מספרי סיפורים יעלה על נס את החקלאים – ראשוני המשק והכלכלה. ממצוות התורה, דרך לוח השנה היהודי והניסיון הציוני לייצר את "היהודי החדש" שעובד את האדמה ועד למצב כיום. בהשתתפות מזכ"ל התאחדות החקלאים, אבשלום (אבו) וילן; יו"ר התאחדות החקלאים, מאיר צור; יעקב מייסטר ממשפחת מייסדי ראש פינה; ד"ר דן דן בולוטין; אברהם חסידים שממציא פירות שעוד לא היו, ועוד.
לרגל 70 שנה למדינה, יתעמק פסטיבל מספרי סיפורים בשני הסמלים הממלכתיים החשובים ביותר – נשיאי המדינה וראשי הממשלה. שמעון שיפר, שמעון חפץ, פרופ' מוטי גולני, מוקי צור וד"ר צבי צמרת יספרו על מה שפחות ידוע על נשיאי המדינה: על מה נלחמו חיים וייצמן ויצחק בן צבי, את מי אהב זלמן שז"ר, על מה התעקש חיים הרצוג, מה עבר בראש לעזר וייצמן, על אילו אתגרים התגבר שמעון פרס ועוד. שלמה הלל, דן הלפרין, שמעון שיפר, שלמה נקדימון, ד"ר אבי שילון ואפרת דובדבני יספרו על בני האדם שמאחורי התפקיד החשוב ביותר בישראל.
הפסטיבל יצדיע לסמל ישראלי נוסף שמציין השנה 65 – האקדמיה ללשון העברית. יוסי אלפי יארח את פרופ' משה בר אשר, פרופ' חיים באר, פרופ' יהודית הנשקה, פרופ' סיריל אסלנוב, רות אלמגור אלון, אבשלום קור ויעקב פרוינד לחגיגה של עברית.
אירוע נוסף יציין 70 למדינה, הפעם מזווית של 70 טעויות היסטוריות, חלקן משעשעות במיוחד, על מצבים שהיו ולא למדנו מהם ומצבים שלמדנו אבל שכחנו. בהשתתפות ד"ר יצחק נוי, פרופ' עוזי רבי, פרופ' דן קורן, פרופ' מוטי גולני, עו"ד יחיאל (חיליק) גוטמן ופרופ' שלמה אבינרי.
כמדי שנה, יצדיע פסטיבל מספרי סיפורים לעדות ישראל באירועים שמחים וצבעוניים: באירוע מיוחד של סיפורי תימנים, יצוינו 400 שנה לרבי שלום שבזי, גדול משוררי העדה; באירוע "ימי לוב - לובים מספרים" ישתתפו שר האוצר משה כחלון, חה"כ רוויטל סוויד, עו"ד ששי גז ועוד; באירוע "זה נשמע יותר טוב בלאדינו" ישתתפו קובי זרקו, ניצה טרמין, גילה חסיד ועוד; אירוע ראשון מסוגו בפסטיבל יוקדש לסיפורי יהדות הודו ויהדות קוצ'ין על תרבות בת מאות שנים שאנשיה לא ויתרו על דרכם הייחודית; אירוע "סלוניקי בגדאד סלוניקי" יציג חוויה יוונית אישית עם יוסי אלפי, ניסים אלחנטי, עליזה אביב, שרי אלפי ולהקת התקווה היוונית; כמדי שנה הפסטיבל יקיים חאפלות עיראקיות – "צחוק עיראקי גדול" עם סיפורים עיראקיים מצחיקים ואירוע עם השירים והפיוטים; השחקנית הוותיקה ויקירת הפסטיבל ליא קניג תפתח את אירועי הפסטיבל כבכל שנה עם מופע "יהיה טוב" ביידיש; השחקן יעקב בודו יעלה ערב סיפורים והומור יהודי סביב היידיש שממאנת לעזוב את העולם; יואל ריפל יקיים מופע הומוריסטי על הרומנים ועוד.
3 צפייה בגלריה
סי היימן. צילום: גל חרמוני
סי היימן. צילום: גל חרמוני
סי היימן. צילום: גל חרמוני
3 צפייה בגלריה
קובי מידן. צילום: תומריקו
קובי מידן. צילום: תומריקו
קובי מידן. צילום: תומריקו
אירועים נוספים בפסטיבל: שר החינוך לשעבר שי פירון יקיים מפגש בו הוא מתאים את נוסח מגילת העצמאות למציאות העכשווית; הטיש הגדול – משה להב מארח את ננסי ברנדס במופע על שירים ש"עשוי עלייה" והפכו לישראליים; יורם טהרלב ינסה לבחון מה באמת קרה עם החזון שגולם בהמנון הלאומי; סי היימן במופע "שירים מבית אבא" פוסעת בחן ובהומור, בחיוך ובדמעה דרך תחנות הדרך של אביה, נחום היימן; דב נבון במופע יחיד אינטימי סוחף, ביוגרפי ודמיוני; קובי מידן יקיים ערב על החיים והשירים של לאונרד כהן; רפי קישון יספר על ההומור, הבידור והסרטים של אביו, אפרים קישון; עדן הראל ועודד מנשה יספקו הצצה לחיים המשותפים שלהם; יואב קוטנר יספר על אריק אינשטיין במופע מיוחד ועוד.
פסטיבל מספרי סיפורים ה - 25. חול המועד סוכות, 20.9-1.10, תיאטרון גבעתיים. לכרטיסים: 8023*, או לחץ כאן.