אחרי כמעט חודשיים של סגרים, השבתות ומלונות סגורים, הישראלים זקוקים בדחיפות לחופשה טובה. ענף המלונאות מתכונן לפתיחה מחודשת של בתי המלון, והרשתות הגדולות הודיעו על חזרה מבוקרת לשגרה בחודש הקרוב, בכפוף לקבלת אישור פתיחה של הבריכות.
3 צפייה בגלריה
מלון 'לאונרדו פלזה' אילת
מלון 'לאונרדו פלזה' אילת
מלון 'לאונרדו פלזה' אילת
(צילום: יחסי ציבור)
משב קל של אופטימיות שורה על ענף התיירות לאור ההתעניינות הרבה וההזמנות שכבר החלו להתקבל לקראת הקיץ. בהתאחדות המלונות באילת חזרו לעבודה כדי להתחיל ולהניע מחדש את העסקים. "יש דיבורים על חזרה, אבל כל רשת מלונות נערכת מבלי לדעת את התאריך המדויק", אומר מנכ"ל התאחדות המלונות באילת, שבתאי (שבי) שי. "מלון 'בראשית' במצפה רמון של רשת ישרוטל כבר מלא בשבועות ובמלון 'רויאל גארדן' באילת כבר נמכרו 50 אחוז מהחדרים בחג".

קפיצת ראש

לפי הערכת התאחדות המלונות, בסוף מאי, ואם לא תהיה התפרצות מחודשת, מרבית הרשתות יעשו מאמץ לפתוח את רוב בתי המלון. "המלונות לא נסגרו בגלל צו אלא בגלל הסגר ומשום שאנשים הפסיקו לצאת לחופשות", מסביר שי. "הבעיה העיקרית במשבר הקורונה היא שאין תאריך סיום צפוי, לכן קשה להציב יעדים. במשברים קודמים היה תאריך תפוגה, תמיד אמרנו לאן נגיע ומה נעשה אחר כך. היום אנחנו רוצים להציב יעד, אבל אם חלילה הווירוס יתפרץ שוב, נאלץ לחזור לאחור, לכן היעדים במשבר נזילים. הייתי נזהר בהצבת יעדים, אבל לגבי תיירות חוץ הייתי רוצה לחזור לממדי החורף החולף בנחיתות מאירופה, של 200 אלף נוסעים בין אוקטובר למאי. אני לא צופה שתהיה תיירות חוץ קודם לכן. והישראלים? הם יגיעו בצורה מדורגת".
3 צפייה בגלריה
הישראלים כבר הזמינו
הישראלים כבר הזמינו
הישראלים כבר הזמינו. אילת מחכה לנופשים
( צילום: shutterstock)

נשארו פתוחים

ב'קלאב הוטל' אילת גאים על כך שהיו המלון היחיד בעיר שנשאר פתוח בימי המשבר. "המטרה הראשונה היתה להשאיר את הלפיד דולק למרות שכלכלית אולי היה שווה לסגור", מסביר מנכ"ל הרשת, נור עאמר. "'קלאב הוטל' הוא מלון גדול ומורכב ולכבות הכל לגמרי וביום שאחרי להפעיל בחזרה, זה לא פשוט. לכן העדפנו להשאיר אותו פועל בצורה כזו או אחרת. זה היה חשוב גם מורלית".
כבר כעת נבדק חום גופו של כל אורח שנכנס למלון, ובכניסה הוצבה עמדה עם ג'ל חיטוי לידיים, מסיכות וכפפות. במלון מקפידים לשמור על כללי הריחוק החברתי ומחכים לאישור הרשמי של משרד הבריאות לפתיחת הבריכות, חדרי האוכל וחדר הכושר. "כבר עכשיו יש התעניינות רבה וגם הזמנות ליולי ואוגוסט".
אנשים לא חוששים לבוא לבתי המלון?
"כל עוד יש חוסר ודאות חוששים, אבל מרגע שדברים יתבהרו והאישורים יינתנו, מספר ההזמנות יגדל משמעותית ונחזור לשגרה. אמנם מדובר בשגרה אחרת מזו שהורגלנו אליה, אבל נדע לעמוד גם בה. אי אפשר לעצור את החיים".
גם מלון קלאב אין, שחדריו צמודי קרקע, ערוך לפתיחה וממתין לאישור פתיחת הבריכות. "מרגע שנקבל את האישור נוכל לפתוח את קלאב אין בתוך 24 שעות".
3 צפייה בגלריה
לא לשכוח: קרם הגנה ומסכה
לא לשכוח: קרם הגנה ומסכה
לא לשכוח: קרם הגנה ומסכה
(צילום: shutterstock)

מחכים לתו הסגול

ברשת מלונות 'פתאל', המונה 40 בתי מלון ברחבי הארץ ומעסיקה כ־7,000 עובדים, נערכים לחזרה לשגרה ומדגישים כי ייפתחו רק כשיתקבל הסיוע הכלכלי מהמדינה. "אנחנו מחכים לסיוע הנדרש על מנת שנוכל לחזור לפעילות", אומרת מנכ"לית רשת 'פתאל' בישראל, אביה אלמוזנינו־מגן. "מדובר באירוע מתגלגל ונפתח את המלונות על פי הביקוש וההנחיות".
ברשת עדיין לא קיבלו את התו הסגול והנחיות ברורות ממשרד הבריאות להפעלת המלונות. "מיד עם פרוץ המשבר נערכנו ליום שאחרי, אספנו תקנים מסינגפור, אוסטרליה ומדינות אירופה וגיבשנו לרשת כתב התחייבות שלפיו יפעלו כל בתי המלון. ברגע שיתפרסם התו הסגול לענף המלונאות נעשה את ההתאמות הנדרשות. החובה שלנו היא לספק חופשה בטוחה לאורחים וכל מערך ההדרכה שלנו הותאם לשגרה החדשה על ידי רופאים ואחיות".
ואיך זה ייראה בשטח? בכניסה למלונות 'פתאל' ייבדק חום גופם של האורחים והעובדים והם יידרשו לחתום על מסמך בריאות. לפי כללי משרד הבריאות, כולם גם נדרשים לעטות כפפות ומסיכות.
בדלפקי הקבלה יותקנו חוצצי פלסטיק שיפרידו בין העובדים לאורחים, ומדבקות יסמנו מרחקים של שני מטרים כדי לשמור על ריחוק חברתי. מי שיזמין שירות חדרים יקבל את האוכל ארוז בקופסאות ובחדרי האוכל ירחיקו בין השולחנות. אפילו חומרי הניקוי המשמשים לניקוי החדרים הוחלפו בחומרי חיטוי. בחדרים תהיה הפרדה מוחלטת בין המצעים שמיועדים להחלפה לבין המצעים החדשים, ובחדרים יחכו לאורחים ערכות הכוללות כפפות, מסיכות וחומר חיטוי לידיים. והמחירים? הם הותאמו למצב החדש, וברשת מתכוונים למכור חבילות במחירים נמוכים ובפרישת תשלומים נוחה. מדיניות הביטול הוגמשה, וניתן יהיה לבטל את החופשה עד 24 שעות לפני תחילתה.
כדי שתהיה כמה שפחות אינטראקציה ישירה בין אורחי המלון לעובדים, הטמיעה רשת פתאל בכ־12 ממלונותיה את יישומון "פתאל וולקאם" המאפשר לעשות צ'ק אין ולחתום על טופסי הצהרה ומסמכים באמצעות הטלפון החכם. עוד מאפשר היישומון להזמין אוכל בלובי או שירות חדרים, להזמין בלבוי ומונית, לקנות מזון ומשקאות במלון, ולדעת מה קורה בתוך המלון ובסביבתו.
רשת ישרוטל הודיעה שתפתח בשלב הראשון ארבעה בתי מלון ברחבי הארץ. ב-27 במאי ייפתח מלון 'רויאל גארדן' באילת, שחדריו מצוידים במטבחונים ולכן הוא אינו דורש הפעלה של חדר אוכל.
"אנשים כבר מתעניינים בחופשה אצלנו", מספרת מנהלת מרכז הגיוס והמשנה לסמנכ"ל רווחה ברשת 'ישרוטל', אתי קריחלי. "כולם שואלים דבר ראשון מה יהיה לגבי האוכל, ואנחנו אומרים שנפעל לפי הנחיות והוראות משרד הבריאות".
למרות העמימות, קריחלי מגלה שבשלב זה מספר ההזמנות משביע רצון, וייתכן שבקרוב הרשת תצטרך לפתוח עוד בתי מלון. "בתי המלון יתאוששו ויחזרו לשגרה", היא אומרת. "כמובן שאנחנו נערכים עם כל מה שצריך, כולל מדידת חום בכניסה, שמירה על ריחוק חברתי של שני מטרים, עמדות קורונה ברחבי המלון ובחדרים. אין ספק שזה יהיה שונה ממה שאנחנו רגילים".