ט"ו באב, חג האהבה, נחגג בעיצומה של עונת החתונות הישראלית ואין חתונה בלי שמלת כלה לבנה.
4 צפייה בגלריה
שמלות כלה, ויצו חיפה
שמלות כלה, ויצו חיפה
שמלות כלה, ויצו חיפה
(שנטי, דניאל ומור. צילום: תיאה פרנק)
סטודנטים לעיצוב אופנה מהמרכז האקדמי ויצו חיפה הפיקו פרויקט שמלות כלה ייחודי ומקורי. דרך השמלות ביקרו הסטודנטים את הכלות שמרעיבות את עצמן לפני החתונה כדי להיות רזות בזמן האירוע, שהופך לחתונת ראווה.
קורס כלות הוא קורס ותיק בתכנית הלימודים של המחלקה לעיצוב אופנה בויצו חיפה. הקורס, בהנחיית שאול אהרוני ורוית חפר, מבקש לחקור את מקומם של הכלה ושל טקס החתונה בתרבות ובחברה.
בחברה המערבית בכלל, ובישראלית בפרט, הפך טקס החתונה לאירוע מרכזי שאליו מתנקזות סוגיות של מעמד, מגדר, כוח והגדרה תרבותית. הסטודנטים הונחו לצאת ולחקור את תתי הנושאים הרלוונטיים לטקס הנישואין ולמשמעויותיו.
הנושאים שנבחנו הם נישואי כפייה, בעיות בחיי נישואין, נשים מוכות, קישוטיות יתר, קיטש וחתונות הגזמה. באמצעות יצירת הדגמים מתמודדים הסטודנטים עם הנושאים החשובים והקריטיים הללו, בתוך הקשר ספציפי ומרכזי בחיי כולנו.

4 צפייה בגלריה
העיצובים המפתיעים של יובל, ראג'ד ואלכס
העיצובים המפתיעים של יובל, ראג'ד ואלכס
העיצובים המפתיעים של יובל, ראג'ד ואלכס
(צילום: תיאה פרנק)

חתונת שופוני
דניאל פדידה יצרה דגם המשלב מודרניזם והיסטוריה – מה היה קורה אם המלכה מארי אנטואנט היתה פוגשת את חתונות השופוני. פאר, ראווה ואקסטרוואגנזה באים לידי ביטוי בדגם שיצרה.
אהבה עיוורת
שנטי אייזנברג חקרה את נושא שמלות הכלה מנקודת מבט אחרת - כיצד מתקיימת חתונה של בני זוג חתן וכלה עיוורים. כדי לבחון כיצד חוש המישוש פועל ברגע המפגש של הזוג היא השתמשה בטכניקה של הדפס תלת ממד, מעין ברייל של הצללות גוף. "בתהליך ההדפסה הגדרתי את גובה וגודל הנקודות וזאת על מנת ליצור תחושת מישוש תלת ממדית המדמה את כתב הברייל על רקע בד טול שקוף", היא אומרת.
ללבוש, לאכול, לקנות
רג'אד דאהר חקרה בפרויקט שלה את עולם ה-metaverse - הפרסונה היא אווטאר שחי, לובש, אוכל וקונה. "הדמות היא האלטר אגו שלנו שמתהלך בעולם הווירטואלי", היא אומרת. "כתגובה לעיצוב הוירטואלי בחרתי לייצר דגם לעולם הפיסי שאנו חיים בו, אך לא לעוד הרבה זמן".

4 צפייה בגלריה
שמלות הכלה של אלמוג והדס
שמלות הכלה של אלמוג והדס
שמלות הכלה של אלמוג והדס
(צילום: תיאה פרנק)

בהשראת לכלוכית
אלמוג פינטו בחרה לעסוק בסוגיית דיירי הרחוב. "בפרויקט קישרתי את הנושא לאגדה "לכלוכית" ובה היא הופכת להיות נסיכה לערב אחד. גם היא - הומלסית ההופכת להיות נסיכה נוצצת לערב אחד, בשימוש חומרים מהרחוב".
הלם קרב בלבן
יובל בארי בחרה לעסוק בהלומי קרב. "אירועי קצה בזוגיות פותחים מחדש פצעים שנדחקו, גברים ונשים שחזרו הביתה שלמים אך חסרים", היא אומרת. "בחנתי את שיטות הטיפול והיחס לתופעת ה-PTSD, עסקתי בכובד ובעומס הבלתי נראה לפעמים שסוחב על עצמו הלום הקרב". את הפרויקט הקדישה לזכרו של ראובן מגן ז״ל.
מכורים לאהבה
מור בלאיש התמקדה באהבה אובססיבית, בהתמכרות לאהבה ובקשר ההרסני בזוגיות אלימה. הדגם שיצרה מורכב מתחרות, בדי טול וגאזה הטבולים בגבס. "בחרתי לעבוד עם גבס, שמטרתו לטייח, לשפץ, לתקן, לסגור סדקים ומנגד גם להתפורר".
אנורקסיה בדרך לחופה
הדס שוורץ חקרה את נושא המשקל, שכלות רבות מבקשות להוריד לפני החתונה. משם המשיכה לחקור נושאים הקשורים לכך מהפרעות אכילה ועד אנורקסיה כרונית. "הדגם שלי מבטא את הכאב ואת תחושת הקמלות של הגוף והנפש שמתלווה לתהליכים האלה".
הלבן והלבקני
אלכס סרוליוש התמקדה בצבע הלבן של שמלת הכלה, המסמל קדושה טוהר ותמימות. בו בזמן חוסר בפיגמנטציה גורם ללבקנות. הלבקנים נרדפו לאורך ההיסטוריה בגלל אמונות תפלות ואיברי גופם נגדעו ונמכרו למען קמעות למזל ולשפע. "את הדגם בחרתי לפסל בטקסטיל עבודת יד שעשוי חוטים צמודים היוצרים בהרכבה מראה "שלם" ו"נקי", פיסול בגבס ותפירה ידנית שנעשה בטכניקת 'תפירה כירורגית' מחוטי משי רפואיים".
קראו גם:
רחל גץ-סלומון, ראש המחלקה לעיצוב אופנה במרכז האקדמי ויצו חיפה: "נישואין הם נושא תרבותי שעדיין נחשב למקודש בתרבות האנושית. בחברה הישראלית בפרט, חתונות מהוות אירועי שיא וסביבן מתפתח פולחן שלם.
"בלבה של החתונה ניצבת הכלה, ובהיסטוריה האנושית יש לה תפקיד מרכזי בביסוסן של תפיסות מגדריות, כלכליות ומעמדיות. שמלות כלה הן נושא חשוב באופנה, שכל מעצב ובית אופנה נדרשים אליו. הקורס מתמודד עם הנושא ובוחן את ההקשרים החברתיים בתוך הבגד עצמו".