מחשבה שלילית היא בעצם אות למצוקה רגשית' ומי מאיתנו לא חש לפעמים שהמחשבות השליליות ״מטביעות״ אותו. מחשבה שליkית יכולה להביע מנעד שלם של רגשות שמתורגמות למחשבה זו.
יש לי מטופלת בת 89. היא הגיעה אלי מתוך מצוקה שיש לה עם ביתה. בשיחה שערכנו היא העלתה מספר מחשבות שליליות לגביה ״היא לא תצליח בחיים״ או ״נורא מה שקרה לה״ ו״כמה היא מסכנה״…היא אמא חמה וכבר זוכה להיות גם סבתא וגם סבתא רבה. ממש משפחה ענקית ומלאה בשמחה ואהבה. כרגע מה שמציף אותה אלו רק המחשבות השליליות אודות ביתה והיא איננה מסוגלת להתפנות למחשבה חיובית, אף על פי שהיא מוקפת בדברים נפלאים. כשאני שואלת אותה האם היא מדברת עם אחותה או חברותיה על המצוקה שלה היא אומרת שנתבקשה לשמור את הסיפור בסוד.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
אילוסטרציה. צילום: shutterstock
רוב המחשבות השליליות נוצרות ומתפתחות כאשר אנחנו שומרים אותן בבטן. סוד הוא עול כבד ובעוד אני סוחב אותו הוא ״מלכלך״ לי את סביבת הרגש שלי ומכתים כל חלקה טובה. אז אני חלילה לא אומרת להפר הבטחה ויש לשמור על סודיות ופרטיות - ויחד עם זה יש מקום למצוא את הדרך לדבר את המועקה החוצה. לא להיות איתה לבד.
מצוקת המחשבה השלילית היא מצוקה אישית. אף אחד לא יכול לראות שעוברת לי מחשבה רעה בתוךראשי. עם זאת, במצב בילתי נסבל הגוף שלי מתחיל להגיב למחשבה הרעה ולחץ הדם עולה, הדופק לא נינוח, תיתכן זעה וגם כאבים ממשיים בגופינו. אז מה עושים עם המחשבות האלה?!
קודם כל, נותנים להם מקום!
הן נורמליות, אנושיות, כמו לכל מנעד הרגשות - גם להן יש מקום בחיינו. אנחנו צריכים לשים לב שהן לא משתלטות על חיינו ומנהלות את אופן התפקוד שלנו כמו חוסר שינה, ירידה בתאבון, חוסר חיוניות ועוד.
שנית, למצוא דרך או מקום לדבר את המחשבות האלו. תתפלאו לגלות כמה אתם לא לבד (שזה גם קצת מנחם…).דבר נוסף שהייתי ממליצה זה ממש לחנך את עצמנו כשכל פעם כשמגיעה מחשבה שלילית ״לדבר״ איתה. לשאול אותה שאלות כמו ״מה את מנסה להגיד לי?״ ״למה את מגיעה עכשיו?״ ״איך אני יכולה להרגיע אותך?״ - ממש לנסות להתחבר איתה, כמה שזה נשמע מופרך.
מחשבות חיוביות נמצאות אצלנו בראש באותה המידה ואף יותר - העיניין הוא שאנחנו נותנים להן פחות מקום. קשה לנו לראות את הדברים הטובים, לטפוח לעצמנו על השכם, לציין את ההצלחות שלנו - וחבל, כי הן שם! כמה קל לנו לבקר את עצמנו וכמה קשה לנו לשבח את עצמנו.
מחשבות רעות יש לכולנו והן נורמליות ולחלוטין, עד שהן שולטות בנו. מחשבות טובות קיימות בתוכנו בהמוניהן אנחנו, פשוט, לא יודעים להגיד אותן…מחקרים הוכיחו שמחשבות רעות מקצרות את החיים - ולהיפך. אם אתם מאמינים שמחשבה יוצרת מציאות - זה הזמן להתחיל לחשוב חיובי.
והנה חומר למחשבה: פעם הלך איש ברחוב כפוף ונרגן. פנה אליו אלוהים ושאל אותו ״מה שלומך, איש יקר?״. ״מה שלומי ?״ ענה האיש, ״רע,רע מאוד!!״ נבח. חשב לעצמו אלוהים - זה רע??? אני אראה לו מה זה רע…לאחר כמה דקות פגש איש עייף ,יושב בצד הדרך ונח מעול היום. ״מה שלומך?״ שאל אותו אלוהים. ״מה שלומי?״ ענה האיש בשקט, ״שלומי מצויין!!״ אמר וחייך. חשב לעצמו אלוהים - זה מצויין?? אני אראה לו מה זה מצויין.
יעל חביב - מפגשים ברומו של גיל. הרצאות, סדנאות, ייעוץ זוגי ואישי. ניתן ליצור קשר במייל, בפייסבוק או בטלפון 050-6803313.