נפגשתי עם אתי זמן קצר לפני שגייסה את בנה עומרי לצה"ל (השמות בדויים). בשיחתנו היא שיתפה אותי בתחושת המתח המציפה שהיא חשה, בחרדה שעלתה בה בכל פעם שראתה את שמו של בנה על צג הנייד. "פחדתי ממה שהוא יספר לי הפעם, ואיך הוא יבכה לי שוב על כמה קשה לו", היא אמרה. "הרגשתי שבכל שיחה כזאת הוא ממש מעביר אליי אל תחושות חוסר האונים והייאוש, והמשכתי להסתובב איתן כל הזמן".
2 צפייה בגלריה
גם אמא מתגייסת
גם אמא מתגייסת
גם אמא מתגייסת
(המחשה: shutterstock)
התחושות הקשות המשיכו ללוות את אתי גם בחלוף ימים. היא החלה לסבול מקשיי נשימה וחוותה התקפי פאניקה בכל פעם שבנה אמר לה שהוא לא יודע מה יקרה איתו, שהוא לא מסוגל יותר. היא הכילה והכילה עד שהרגישה שהיא לפני התמוטטות רגשית. היא פנתה לעזרה כדי להבין איך תוכל לעזור לעומרי כשהיא נמצאת בבית - והוא תקוע אי שם בבסיס דרומי ליד הגבול עם מצרים.
גם כיום, כשההורים כבר שירתו בצבא המודרני, מכירים ויודעים היטב שצה"ל הוא מערכת סגורה, שונה בעלת חוקים וכללים משל עצמה, מסגרת עם זמן מיוחד לה שמנוהלת ביד רמה בידי מפקדים - כל אלו לא מסייעים להורים להתמודד עם הגיוס לצבא של ילדיהם.
כמו הורים רבים אחרים, גם אתי סיפרה לי שכשהיא הייתה חיילת, ההורים שלה לא ידעו איפה בדיוק היא משרתת, מי הם המפקדים שלה ומה מספר הטלפון בבסיס. הם לא היו מעלים בדעתם לחייג למפקד שלה. היום, בעידן של מעורבות (והתערבות) הורית, כשהחיילים הצעירים נתקלים בקושי, רובם קודם כל פונים להורים ומבקשים מהם שיתערבו בהחלטות, שישנו את רוע הגזרה וש"יסדרו" להם את המציאות.
הפנטזיה של ההורים, שחושבים שיוכלו "להציל" את ילדיהם (כפי שעשו ביסודי ובתיכון), נתקלת בחומת המציאות הצה"לית, ומכאן הדרך להידרדרות רגשית ואולי גם תפקודית אצל ההורים הופכת להיות מהירה.
הורים שמרגישים קושי "להתגייס" לצה"ל, כדאי שייכנסו להליך הכנה לגיוס. ניתן לעשות אותו באמצעות הכוונה אישית או בקבוצת הכנה. קבוצה כזו מאפשרת לשמוע על מאפייני הצבא, להבין טוב יותר את המשמעויות, לחדד את הקשיים ולתת כלים להתמודד איתם. כשאתם יודעים מה צפוי לקרות ומשדרים ביטחון בתהליך - גם הילדים שלכם קולטים את המסר.
2 צפייה בגלריה
חודש בלי אמא
חודש בלי אמא
אמא, קשה לי, אני רוצה הביתה
(צילום: shutterstock)
הכנה טובה של ההורים תאפשר להם גם להנחיל כלים לילדיהם עוד הרבה קודם ליום הגיוס, תפרט את שיטות ההתמודדות עם מצבי לחץ ומשבר בצבא ובעיקר, תדגים איך ניתן לסייע למתגייסים הצעירים לעבור את שלבי הטירונות הראשונים, שהם המהותיים ביותר בתהליך הגיוס המיטבי לצבא.
כשהילדים שלנו מתגייסים לצה"ל, בעצם כל המשפחה מתייצבת בבקו"ם ומתגייסת אף היא.
הכנה מנטלית לקראת האירוע תאפשר לעבור את המשוכה עם כמה שפחות רגעי משבר – לחייל וגם להורים שלו.
מאיה שטיין, רס"ן (במיל'), קב"נית (קצינת בריאות נפש), עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מטפלת במתבגרים ובהכנתם לגיוס לצה"ל. 052-3388957