שמי טלי ואני בת 51.
בעלי לשעבר ואני ממוצא קווקזי.
כל החיים לימדו אותי לשתוק ולהיות כנועה, צייתנית. פשוט לעשות כל מה שמבקשים ורוצים.
במשך שבע עשרה שנות הנישואים שלנו סבלתי מאלימות רגשית ופיזית, הייתה אוירה קבועה של פחד, של שליטה מוחלטת. הורדתי את הראש ושתקתי כדי לא "לעשות בעיות".
כשהייתי צעירה אהבתי מאד להתעסק בספורט וזה נתן לי תחושה של חופש וכוח. אבל עם השנים כבר שכחתי מי אני וחייתי מיום ליום בלי שמחה, בלי תקווה.
כל עולמי התרכז בבת שלי וחלמתי כל הזמן שלה יהיו חיים אחרים, טובים יותר. אבל המשכתי עוד שנה ועוד שנה וקיוויתי שהיא לא מודעת למה שקורה, כי כל כך ניסיתי לעטוף אותה שלא תסבול מהמצב.
נשברתי כשיום אחד היא אמרה לי במצוקה: "אמא, בואי ניסע רחוק מכאן", וראיתי על הפנים שלה שאפילו שהיא קטנה, היא קולטת ויודעת שלא צריך לחיות במקום שיש בו רק פחד, ושאמא שלה עצובה מאוד.
3 צפייה בגלריה
טלי רחמים (מימין) ובתה ויקי
טלי רחמים (מימין) ובתה ויקי
טלי רחמים (מימין) ובתה ויקי
(צילום: פרטי)
זה נתן לי כוחות אדירים.
קמתי ועזבתי את הבית יחד איתה והתגלגלנו למקלט לנשים מוכות. מהמקלט הראשון שהגענו אליו הייתי חייבת לצאת, כי בעלי לשעבר גילה שהגעתי לשם וזה היה מסוכן וגם לא טוב לנשים האחרות.
ואז הגעתי למקלט בעיר אחרת. יהודית, המנהלת של "אל הלב", הגיעה יחד עם האסיסטנטית שלה, רבקה, כדי להעביר קורס הגנה עצמית מיוחד לכל הנשים שהיו במקלט. הקורס מאוד דיבר אלי וחיזק אותי וידעתי שמשהו בתוכי התחיל להשתנות.
עברו זמן ויצאתי מהמקלט לדירת מעבר, והצוות של "אל הלב" הפך למשפחה שנייה שלי, תומכת ומחזקת. היה לי טוב לקום כל בוקר ולדעת שאני לא לבד, ומה שלא יהיה אני אצליח להתמודד. חזרתי לחייך והיתה לי המון אנרגיה לעבוד ולעשות דברים.
הרגשתי חופשיה.
אחרי כמה חודשים עשיתי קורס הגנה עצמית נוסף שם, קורס מתקדם שאין לי מילים לתאר כמה הוא שינה אותי. זה השפיע עלי כל כך, יותר מכל דבר אחר שעברתי.
אני ממש מרגישה שקודם הייתי בנאדם אחר לגמרי, לא יכולתי לדבר בכלל. לא היה לי בטחון שאני מסוגלת לעשות משהו בשביל עצמי, שאני מסוגלת להגיד מה אני רוצה. להגיד "לא" היה לי קשה כל החיים, ועכשיו אני יכולה להגיד "לא", לצעוק, ולהוציא החוצה שאני לא רוצה את זה, ושלא אעשה מה שאני לא רוצה.
חזרתי להרגיש שהגוף שלי חזק ומסוגל, ובפעם הראשונה אני יודעת שלקול שלי יש כוח.
חזרתי לראות את החיים כמשהו עם שמחה, להרגיש שאני והבת שלי יכולות לחיות בביטחון בעולם, להרים את הראש.
להגשים חלומות.
***
עמותת "אל הלב" היא עמותה ייחודית למניעת אלימות פיזית, מינית, ורגשית באמצעות תכניות חינוכיות של הגנה עצמית ואומנויות לחימה מעצימות. התוכניות, מגילאי יסודי ועד הגיל השלישי, מקנות כלים להעלאת הביטחון, לגילוי החוסן האישי, למימוש חופש הבחירה, לניהול עימותים ולהתמודדות עם מגוון מצבי סיכון. עוד על העמותה בקישור: www.elhalev.org.